Trojan Yacht Company sídliaca v pensylvánskom Lancasteri patrila v období 1949 až 1992 medzi najprednejších amerických staviteľov motorových jácht. V 50. a 60. rokoch na vrchole slávy klasických člnov stavaných z mahagónu a iných ušľachtilých driev mala cez 700 zamestnancov. 31 stôp dlhý model F-31 patril medzi ich najúspešnejšie.
Stavebnica luxusnej motorovej jachty v rozsype v mierke 1:12 pre mierne pokročilého modelára. Vďaka vysokému prepracovaniu väčšiny dielov nie je stavba nijako zvlášť
náročná na zručnosť a dielenské vybavenie. Každopádne starostlivá a
trpezlivá práca je v lodnom modelárstve nevyhnutná pre dosiahnutie
dobrého výsledku. Na lepenie budete potrebovať stredné a husté sekundové lepidlo, "acetónové" modelárske lepidlo, epoxid a lepidlo na lepenie plastikových modelov. Vlastná stavba prebieha podľa výkresov v mierke 1:1 a názorných kresieb a fotografií.
Trup je tvorený kostrou z predseknutých dielov z preglejky zo svetlého filipínskeho mahagónu, ktorej chrbticu tvoria pozdĺžniky a kýl s nalepenými rebrami. Stavia sa priamo na rovnej pracovnej doske v polohe "hore nohami" vďaka montážnym výstupkom na rebrách. Kostra trupu sa doplní obšívkou z brezovej preglejky. Nadstavba je z predseknutých dielov z brezovej a mahagónovej preglejky.
Maketové doplnky sú tvorené škálou dielov z bieleho kovu a dreva. Ak budete mať dostatok chuti a vytrvalosti, môžete model ďalej takmer neobmedzene vylepšovať. Je len na vás, ako si dáte na svojej práci záležať...
Pre pohon lode slúžia 2 elektromotory radu 500 alebo 600 (nie sú súčasťou stavebnice), napájané z jedného alebo dvoch šesťčlánkových NiMH alebo NiCd akumulátorov (vhodné sú napr. šesťčlánky pre RC autá 1:10). Lodné hriadele s puzdrami a spojkou je tiež potrebné dokúpiť. Vhodné sú kompaktné hriadele s priamou spojkou a prírubou pre upevnenie motora. Dumas pre tento model dodáva špeciálnu sadu (obsahujúcu 2 hriadele s
puzdrami, držiakmi a kardanovými spojkami, 2 kovové kormidlá s tiahlami a
pákami, 2 maketové trojlisté bronzové lodné skrutky, sadu prevodových
kolies). Pre využitie maketových 1,75" (44 mm) lodných skrutiek je nutné použiť nízkootáčkové motory alebo bežné "päťstovky" doplniť prevodovkou 2:1 až 3:1 (napr. Graupner Multispeed). Pre maximálne využitie výkonu motorov a dlhé plavby pri používaní akumulátorov s veľkou kapacitou odporúčame doplniť vodné chladenie motora.
Návod k stavbe znázorňuje tiež možnú konverziu na pohon jedným spaľovacím motorom o kubatúre 1.5-3.0 ccm.
Pre ovládanie lode postačí akákoľvek aspoň dvojkanálová RC súprava, jeden alebo dva obojsmerné elektronické regulátory otáčok aspoň 30 A (podľa motorov) a jedno štandardné servo pre kormidlo. Ak použijete dva regulátory, môžete samozrejme zvýšiť manévrovacie schopnosti lode pomocou nezávislého ovládania otáčok oboch motorov (ručne alebo pomocou mixu kormidlo-motory, ak máte viackanálovú počítačovú RC súpravu).
Stavebnica obsahuje: predseknuté preglejkové diely, predseknuté diely z mahagónovej a brezovej preglejky, lipové nosníky, odlievané kovové diely a ďalšie maketové príslušenstvo, stavebný plán obsahujúci trojpohľadový výkres lode v mierke 1:1, návod na stavbu.
Dĺžka [mm] | 787 |
Šírka [mm] | 305 |
Výška [mm] | 315 |
Ovládané funkcie | M(2),LK |
Stavebná náročnosť | S2 |
Náročnosť pilotáže | P1 |